دسته‌بندی نشده

مراقبت از موی فر

مراقبت از موی فر

یکی از زیباترین و پر طرفدارترین حالتهای مو، موهای فر است. به همین دلیل خیلی از خانم ها با مراجعه به آرایشگاه ، با روشهای مختلف موهای خود را برای مدتی فر می کنند. اما نگهداری از آن شاید کمی سخت باشد و نیاز به صرف وقت و مراقبت های ویژه ای دارد. در این مقاله از میکاپ ۱۱۰ با نکات مهم درباره نحوه مراقبت از موی فر آشنا می شویم. 

چگونه از موی فر شده مراقبت کنیم؟

مراقبت از موهای فر در واقع از لحظه خروج از سالن آرایشگاه شروع می شود. ابتدا باید اجازه دهید مواد شیمیایی فر کننده مو تا 3 روز روی موهای شما فیکس شود و سپس موهایتان را بشورید. علاوه بر این تا یک هفته موهای خود را هیچ مدل خاصی نبندید. 

فر کردن مو با روش های جدید از روش های قدیمی بهتر و سالمتر است؛ اما هنوز هم یک فرآیند شیمیایی است که موها را خشک و حساس تر از قبل می‌کند؛ بنابراین استفاده از محصولات مرطوب کننده و مغذی برای شادابی و ترمیم موی فر شده ضروری است.

 توجه داشته باشید که موهای فر شده به مرور زمان خشک تر می شود. بنابراین در هفته های نخست استفاده از یک نرم کننده مناسب حداقل دو بار در هفته ضروری است و می توانید به مرور زمان کمتر استفاده کنید.

موهای فر شده، بیشتر از قبل به چربی مفید مو نیاز دارند تا سالم و مرطوب باشد؛ بنابراین، جهت مراقبت از موی فر نیاز به کاهش تعداد دفعات شستن دارد. توجه داشته باشید که جهت استفاده از مواد مختلف در شستشو و مراقبتهای بعد از حمام، باید مخصوص موهای فر شده باشد و محصولات موی قدیمی دیگر مفید نیستند و نیاز به تعویض دارند.

چگونه از موی فر شده مراقبت کنیم؟

 

روتین مراقبت از موی فر چیست؟

موهای فر شده برای شاد و سالم ماندن نیاز به مراقبت‌های مخصوص دارند. در واقع، رعایت نکات لازم در نگه داری صحیح موهای فر، آن را زیباتر می کند. روتین مراقبت از موی فر شامل موارد زیر است: 

از شستشوی زیاد موهای فر پرهیز کنید

موها بعد از فر شدن بسیار حساس می شوند؛ بنابراین عوامل محیطی آن را آسیب پذیرتر می‌کند، به همین دلیل شستن زیاد موهای فر باعث خشکی و ضعیف شدن آن می شود. پیشنهاد می شود که موهای خود را فقط دو بار در هفته آن هم با آب ولرم بشورید؛ چرا که آب داغ موها را خشک و شکننده می کند. در نتیجه شستشوی موهای فر با آب داغ، آن را آسیب پذیرتر می‌کند.

شستشوی مو با شامپوی مناسب موی فر

 

شستشوی مو با شامپوی مناسب موی فر

بیشتر شامپوها به دلیل وجود سولفات در ترکیبات خود، باعث از بین بردن چربی طبیعی مو شده و موها را خشک می کنند. برای موهای فر که به خودی خود خشک است، این مسئله مهم تر می شود و  برای شستشوی آن باید از شاموهای بدون سولفات استفاده کرد.

 توجه کنید که هنگام شستن موهای فر فقط ریشه ها را بشورید و به ساقه ها دست نزنید و از محصولات مناسب موهای فر استفاده کنید.

استفاده از ماسک مو داخل حمام

استفاده از ماسک مو برای حفظ سلامت و شادابی موهای فر لازم است. در واقع ماسک مو علاوه بر اینکه موها را به خوبی نرم می کند، نوعی مرطوب کننده و آبرسان موی فر نیز به شمار می آید؛ بنابراین استفاده از ماسک مو بعد از حمام جهت مراقبت از موی فر ضروری است.

استفاده از ماسک مو داخل حمام

 

خشک کردن مو به وسیله حوله نخی

خشک کردن موهای فر با یک حوله زبر منجر به موخوره و آسیب موها می شود. توصیه می‌شود جهت خشک کردن موهای فر شده خود، یک حوله نخی را دور موهای خود پیچیده و آن را بعد از 10 دقیقه به آرامی بردارید و از چنگ زدن مو خودداری کنید.

استفاده از شانه مخصوص موهای فر

شانه های دندان پهن بهترین انتخاب برای شانه کردن موهای فر است. این شانه ها فرهای شما را باز نمی کنند و حالت آن ها را به خوبی حفظ می کنند. هنگام شانه زدن موهای فر بهتر است از انتهای موها آغار کرده و سپس 5 سانتی متر بالاتر را شانه کنید تا به ریشه موهای خود برسید.

روی بالش ساتن یا ابریشم بخوابید

برای مراقبت از موی فر، می توانید از یک روبالشی ابریشمی یا ساتن هنگام خواب استفاده کنید تا از گره خوردن موهایتان جلوگیری کنید؛ زیرا موها روی الیاف نرم این روبالشی می‌لغزند و کمتر خشک و وز می‌شوند.

استفاده از روغن‌های طبیعی یا ماسک مو

نرمی و آبرسانی موهای فر کمی سخت است؛ زیرا روغن های طبیعی ترشح شده از پوست سر به راحتی به ساقه‌های مو نمی رسد. برای رفع این مشکل با روغن های گیاهی طبیعی مانند آرگان، نارگیل، زیتون، آووکادو، کرچک و کانولا و انواع ماسک های بعد از حمام موهای فر خود را مرطوب و نرم نگه دارید.

پروتئین تراپی کنید

ترکیبات اصلی مو کراتین و پروتئین است و اگر میزان پروتئین آن کم باشد موها آسیب می بینند. در فر کردن موها در اثر استفاده از مواد شیمیایی، امکان دارد بخشی از این مواد از بین برود و مو با کمبود پروتئین مواجه شود. استفاده از تولیداتی مانند نرم کننده یا کرم مو که دارای پروتئین هستند، می توانند پروتئین از دست رفته موی فر را احیا کنند.

محدود کردن استفاده از لوازم حالت دهنده حرارتی

برای مراقبت از موی فر، موهای خود را با کمک هوای معمولی خشک کنید؛ زیرا استفاده زیاد از وسایل حرارتی به موها آسیب می رساند و آن را خشک می کند. اگر خواستید زمانی این ابزارها را به کار ببرید، قبل از استفاده از اسپری موی محافظی حاوی کراتین یا سیلیکون که موها را در برابر حرارت مقاوم تر میکند، استفاده کنید.

محدود کردن استفاده از لوازم حالت دهنده حرارتی


چگونه از ایجاد موخوره در موی فر جلوگیری کنیم؟

موخوره در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید و نمی توان آن را درمان کرد. موخوره در موهای فر نیز بسیار شایع است و کوتاه کردن موها بهترین راه حل درمانی است. البته با رعایت موارد زیر می توانید احتمال موخوره شدن موهای فر را کاهش دهید:

  • موهای خود را با یک شانه یا برس دندانه پهن مخصوص موهای فر شده با فواصل دندانه ای زیاد، شانه کنید.
  • تا حد امکان موهای خود را با کش، محکم دم اسبی نبندید.
  • استفاده از سشوار، اتو مو و بیگودی مو را کم کنید.
  • موهای خود را به طور مرتب هر 2 تا 3 ماه یکبار کوتاه کنید تا از شر موخوره خلاص شوید.

چه چیزهایی به موی فر آسیب میرساند؟

موهای فر بسیار ظریف و شکننده هستند و به راحتی آسیب می بینند. کارهایی که نام می بریم می تواند آسیب جدی به موهای فر شما بزند و باید از آن خوددای کنید:

  • استفاده از محصولات حاوی سولفات، مواد شیمیایی خشن و عطرها 
  • به پشت دراز کشیدن
  • بیش از یک بار در هفته از شامپوهای قوی استفاده کردن
  • استفاده زیاد از ابزارهای حرارتی 
  • شستن موها با آب داغ
  • محکم بستن موها
  • شانه کردن موها با یک شانه دندانه ریز

نتیجه گیری

درست است که موهای فر زیبا و جذاب هستند، اما مراقبت از آنها برای حفظ حالت خود کمی سخت است. این موها معمولا خشک و شکننده می‌شوند و به همین دلیل نیاز به یک روال مراقبت کامل دارند. اگر در خانه از محصولات مراقبت از فر دائم مانند استفاده از شانه مخصوص موهای فر، ماسک مو استفاده نکنید و به طور کلی از آنها مراقبت نکنید، موها بیشتر خشک می شوند. با رعایت روش‌های مراقبت از موی فر که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می توانید همیشه از داشتن موهای فر زیبای خود لذت ببرید.

سوالات متداول

1- چه کار کنیم که موهای فر همانطور بماند؟

برای حفظ حالت فر مو، باید مراقب باشید که در حمام از نرم کننده استفاده نکنید و بعد از دوش گرفتن از سرم یا کریستال مو استفاده کنید و فرهای خود را با دیسپانسر خشک کنید.

2- موهای فر را چگونه شانه بزنیم؟

شانه های دندان پهن بهترین انتخاب برای شانه کردن موهای فر است. این شانه ها فرهای شما را باز نمی کنند و حالت آن ها را به خوبی حفظ می کنند. هنگام شانه زدن موهای فر بهتر است از انتهای موها آغار کرده و سپس 5 سانتی متر بالاتر را شانه کنید تا به ریشه موهای خود برسید.

3- موی فر خود را هر چند وقت یک بار بشویم؟

برای مراقبت از موی فر، موهای خود را هر دو یا سه روز یک بار بشویید. استحمام هر روز، چربی های طبیعی مو را از بین می برد و آن را خشک می‌کند. اگر ورزش می کنید و مجبورید روزانه دوش بگیرید، حتما در هفته یکی دوبار موهای فر خود را با ماسک مو مرطوب کنید.

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدین ☺️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *