نکات آموزشی

بیوتین چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین های B محلول در آب است. در همه جای بدن، از رشد مو گرفته تا کمک به متابولیسم، موثر است؛ اما بیشتر به دلیل اثرات آن بر مو و پوست، شناخته شده است. این ویتامین در بسیاری از غذاها از جمله تخم مرغ، آجیل و سیب زمینی یافت می شود. اگر در حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل مشکل دارید، مکمل های بیوتین می توانند به افزایش مصرف روزانه شما کمک کنند. در این مقاله از میکاپ ۱۱۰ مزایای بیوتین برای سلامتی و میزان مناسب مصرف بیوتین مورد بررسی قرار می گیرد.

بیوتین چیه؟

بیوتین (ویتامین B7 ) که برخی به آن ویتامین H نیز می گویند، یک ریزمغذی حیاتی برای تولید انرژی، سلامت سیستم عصبی و سایر عملکردهای بدن است. در بسیاری از غذاها یافت می شود و به عنوان مکمل غذایی نیز موجود است. مهمترین عملکرد بیوتین، تقویت مو و ناخن و مبارزه با ریزش مو است. بر اساس تحقیقات انجام شده بیوتین می تواند علائم آسیب های عصبی محیطی را بهبود بخشد و به افراد مبتلا به دیابت در کنترل قند خون کمک کند. در حالی که استفاده از بیوتین به طور کلی بی خطر است، می تواند با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی و داروها تداخل داشته باشد، بنابراین اگر قصد استفاده از آن را دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

فواید بیوتین


فواید بیوتین چیست؟

بیوتین از بسیاری قسمت های بدن از جمله سیستم عصبی، کبد، چشم ها، مو و پوست حمایت می کند. به آنزیم های بدن کمک می کند تا وظایف خود را انجام دهند و سلول ها را همانطور که باید کار کنند حفظ می کند. برخی از مزایای بالقوه بیوتین برای سلامتی عبارتند از:

مدیریت دیابت

مطالعات نشان می دهد که مکمل های بیوتین می تواند به کاهش قند خون، کلسترول و سطح چربی خون در برخی از بیماران دیابتی کمک کند. اما روی سطح انسولین اثر قابل توجهی ندارد. علاوه بر این، ویتامین های B برای مغز و سیستم عصبی مهم هستند و می توانند به درمان علائم عصبی دیابت، مانند نوروپاتی (آسیب عصبی) کمک کنند. 

سلامت  مو

برای داشتن موهای بلندتر و سالم تر می توان به بیوتین روی آورد. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های بیوتین برای افرادی که کمبود بیوتین دارند یا شرایط پزشکی خاصی که بر رشد مو تأثیر می‌گذارند، مانند آلوپسی، مفید است. 

سلامت ناخن

تحقیقات نشان می دهد بیوتین به داشتن ناخن‌های بلندتر و قوی‌تر کمک می کند.

سلامت پوست

محققان نقش بیوتین را در بیماری های پوستی مختلف بررسی کرده اند. آنها کمبود این ویتامین را با درماتیت، اسکار آکنه و سایر مشکلات پوستی مرتبط می دانند.

مراقبت های دوران بارداری

بیوتین برای بارداری سالم ضروری است. مطالعات نشان می دهد که حدود یک سوم زنان باردار کمبود بیوتین دارند، در دوران بارداری، حتما از غذاهای غنی از بیوتین استفاده کنید و در مورد مصرف مکمل های بیوتین با پزشک خود مشورت کنید.

سلامت اعصاب

بیوتین به بهبود اعصاب از آسیب، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری های پیشرونده مانند مولتیپل اسکلروزیس کمک می کند.

کاربرد بیوتین

 

کاربرد بیوتین

از مهمترین کاربرد بیوتین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل دیابت
  • سلامت ناخن
  • بهبود سلامت پوست
  • مفید برای بارداری سالم
  • سلامت اعصاب
  • کمک به کاهش وزن 
  • کمک به بازیابی چشایی

همچنین بیوتین برای افراد زیر ضروری است:

  • افراد مبتلا به نقص بیوتینیداز
  • افراد مبتلا به کرون
  • دیالیزی‌ها
  • سیگاری‌ها

 

موارد منع مصرف بیوتین

اگر بعد از مصرف قرص بیوتین دچار مشکلاتی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و…. شدید، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین مصرف هم زمان بیوتین با سایر داروها مانند داروی صرع می تواند باعث کاهش عملکرد آن شود و یا تداخل درویی ایجاد کند. بنابراین پیش از مصرف آن مشورت با پزشک ضروری است. 

معمولا زنان باردار از کمبود بیوتین رنج می برند و مصرف مکمل بیوتین در آنها به همراه فولیک اسید، توصیه می شود، اما مصرف دوز بالای آن می تواند بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد. همچنین هنگام شیردهی منع مصرف ندارند و مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی کند، اما لازم است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض بیوتین

عوارض بیوتین

مکمل های بیوتین اگر طبق دستور مصرف شوند عوارض جانبی خاصی ندارد. مکمل‌های بیوتین و ویتامین‌های B کمپلکس برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، اگرچه ممکن است باعث ناراحتی معده شوند. با این حال، بیشتر از دوز ذکر شده روی بسته مصرف نکنید و در صورت مشاهده عوارض، مصرف بیوتین را قطع کنید. مکمل‌های بیوتین با دوز بالا نیز می‌توانند با نتایج برخی تست های آزمایشگاه تداخل داشته باشند، بنابراین اگر آنها را مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

میزان مصرف بیوتین چقدر باید باشد؟

معمولا بهترین زمان مصرف مکمل بیوتین برای رشد مو یک عدد در صبح است. قرص بیوتین را با معده خالی همراه یک لیوان آب مصرف کنید. از آنجا که بیوتین محلول در آب است، همراه با آب به راحتی حل می شود و جذب سایر مواد مغذی غذا را افزایش می دهد. اگر خوردن ناشتای آن معده را اذیت کرد، می توانید همراه با صبحانه میل کنید. دوز مصرف قرص با مشورت پزشک و با توجه به وضعیت جسمانی فرد تعیین می شود.

همانطور که گفته شد، بیوتین و سایر ویتامین های B محلول در آب هستند، بنابراین اگر بیش از نیازتان بیوتین مصرف کنید، بدنتان آن را ذخیره نمی کند و شما به طور طبیعی بیوتین اضافی و سایر ویتامین های B را هنگام ادرار از بین می برید. 

سخن نهایی

بیوتین همان ویتامین B7 است که در متابولیسم بدن نقش بسیار مهمی دارد و آنزیم های مورد نیاز متابولیسم گلوکز، چربی ها و اسیدهای آمینه را فعال می کند. ویتامین B7 نقش حیاتی در مو، پوست و ناخن ها و ترمیم بافت های بدن ایفا می کند. بیوتین یک کوفاکتور برای بسیاری از آنزیم ها است و به عملکرد بهینه آنها کمک زیادی می کند.

بیوتین به اشکال مختلف مانند قرص مکمل برای تقویت مو و ناخن، پر پشت کردن موهای نازک و بهبود پوست مصرف می شود. این مکمل غذایی برای جبران کمبود بیوتین بدن تجویز می شود. مصرف آن عوارض خاص و موارد منعی جدی ندارد و برای سنین مختلف و حتی خانم های باردار و شیرده نیز قابل استفاده است؛ اما پیشنهاد می شود طبق تجویز متخصص پوست از مکمل بیوتین استفاده کنید.

سوالات

1- بیوتن در چه غذاهایی است؟

جگر گاو، تخم مرغ ، شیر، آجیل و دانه ها، موز، ماهی قزل آلا، سیب زمینی شیرین ، قارچ

2- کمبود بیوتین چه اثراتی دارد؟

بسیار نادر است که از کمبود بیوتین رنج ببرید، به خصوص زمانی که سالم هستید و رژیم غذایی متعادلی دارید؛ اما در مورد کمبود بیوتین، علائمی وجود دارد که معمولاً به کندی ظاهر می شوند.

علائم کمبود بیوتین می تواند مواردی مانند ریزش مو (آلوپسی)، بثورات قرمز در اطراف چشم، بینی، دهان و اندام تناسلی، ناخن های شکننده، افسردگی، بی حالی (کمبود انرژی)، بی حسی اندام ها (دست یا پا)، تشنج باشد.

3- آیا می توان از بیوتن زیاد استفاده کنیم؟

از مصرف مکمل های بیوتین بیش از 30 میکروگرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه پزشک دوز بالای بیوتین را برای درمان این بیماری توصیه کند.

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدین ☺️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *