نکات آموزشی

آیا کراتینه باعث ریزش مو می شود؟

آیا کراتینه باعث ریزش مو می شود؟

کراتینه می تواند موهای شما را صاف تر و درخشان تر کند و یا گاهی اوقات برای صاف کردن موهای مجعد استفاده می شود. با این که کراتینه می‌تواند نتایج زیبایی به شما بدهد، اما استفاده از آن همیشه بی‌خطر نیستند و امکان دارد شما را دچار ریزش مو کند. در این مقاله به ارتباط کراتینه و ریزش مو می‌پردازیم.

کراتینه درمانی یک درمان صاف کننده است که از کراتین که یک پروتئین فیبری است که به طور طبیعی در مو، پوست و ناخن ها یافت می شود، برای بهبود وضعیت و ظاهر مو استفاده می کند. کراتین با نفوذ به ساقه مو و پوشاندن تارهای مو با لایه ای از پروتئین کراتین به ترمیم آسیب، افزایش درخشندگی، کاهش موخوره و بهبود سلامت و استحکام کلی مو کمک می کند. در حالی که برخی ادعا می کنند که درمان های کراتینه می تواند به رشد مو کمک کند، بیشتر برای صاف کردن و نرم کردن مو استفاده می‌شود.

دلایل ریزش مو بعد از کراتینه

یکی از بزرگترین نگرانی ها برای استفاده از کراتینه، عوارض جانبی آن و  ریزش مو با کراتینه است، به خصوص اگر به طور متناوب انجام شود. به همین دلیل اگر دچار ریزش مو شدید به طور کامل از مصرف آن اجتناب کرد و به یک بار در سال محدود کرد. کراتینه مو به دلایل زیر امکان دارد سبب ریزش مو شود:

 ریزش موقت

گاهی ریزش مو بعد از کراتینه موقتی و کاملا طبیعی است. به دلیل تحریک فولیکول های مو یا هماهنگ شدن چرخه طبیعی ریزش مو با کراتین، موها در چند هفته اول به طور موقت می ریزند.

دلایل ریزش مو بعد از کراتینه

آسیب حرارتی

بخشی از فرآیند کراتینه استفاده از اتو مو برای گرم کردن مو و جذب بهتر مواد و مرطوب کردن مو است. گرمای بیش از حد یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما تارهای مو را ضعیف می کند و منجر به شکستگی یا ریزش مو می شود.

حساسیت پوست سر

هر ماده شیمیایی خشن که بر روی مو استفاده شود ممکن است باعث مشکلاتی مانند درد، خارش، سوزش یا قرمزی شود، به ویژه برای افرادی که پوست سر حساس دارند امکان دارد ریزش مو اتفاق بیفتد. بنابراین، به طور کلی، اگر پوست سر شما بسیار حساس است، توصیه می شود از کراتینه با مواد شیمیایی قوی خودداری کنید.

عدم مراقبت مناسب پس از کراتینه درمانی

ممکن است فکر کنید که تمام کارهای کراتینه مو بر عهده آرایشگر است. اما مهم ترین قسمت بعد از کراتینه درمانی نوبت شماست که بعد از کراتینه از موهای خود مراقبت کنید و نکات توصیه شده را رعایت کنید. در این صورت می توانید از ریزش مو بعد از کراتینه جلوگیری کنید.

فرمالدئید

تمام محصولات کراتینه حاوی فرمالدئید هستند که یک ماده شیمیایی بسیار سمی و خطرناک است. اما برخی از مواد با کیفیت بالا حاوی مقدار کنترل شده فرمالدئید هستند و آسیب کمتری به مو وارد می کنند. اگر از مواد بی کیفیت استفاده شود و یا حتی از مواد بیش از حد استفاده شود، مو می شکند، می سوزد و می ریزد که این نوع ریزش از وسط ساقه مو است. در صورت تماس این مواد با ریشه مو، احتمال ریزش مو از ریشه نیز افزایش می یابد.

درمان ریزش مو بعد از کراتینه

اگر به دلیل کراتینه درمانی از ریزش موی آزاردهنده رنج می برید، در اینجا چند راه بسیار آسان برای کاهش یا توقف ریزش مو و رشد مجدد موها بعد از کراتینه درمانی آورده شده است:

1. از یک نرم کننده مغذی استفاده کنید

شما باید موهای خود را با نرم کننده های غنی از رطوبت و محصولات موی مرتبط مرطوب کنید تا اثرات کراتینه درمانی را به تعویق بیندازید و مشکلات پس از شستشو را کاهش دهید.

نرم کننده ترمیم کننده مو می تواند با بهبود نرمی و ماندگاری مو و جلوگیری از شکستگی به موهای شما کمک کند. حاوی آلوئه ورا، کاپلیا لونگا و کمپلکس اسید آمینه است که به ترتیب باعث افزایش ریکاوری، رشد و ماندگاری موهای شما می شود.

2. موهای خود را مرتب بشویید

مواد شیمیایی موجود در درمان های کراتینه به قدری ساینده هستند که می توانند موهای شما را بشکنند. مطمئن شوید که پس از این درمان به موهای خود فشار زیادی وارد نکنید. بنابراین، دیگر نیازی به افزودن مواد شیمیایی خطرناک به موهای خود ندارید.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر، هنگام شستن موهای خود از یک شامپو تقویت کننده ملایم استفاده کنید. این شامپو حاوی مواد پاک کننده ملایم تری نسبت به شامپوهای دیگر است که پس از از بین بردن آلودگی و چربی موهای شما را نرم تر می کند.

شستشوی منظم با یک شامپوی ملایم پوست سر را تمیز و قوی نگه می دارد و آن را از عفونت هایی که می تواند به موهای شما آسیب برساند، حفظ می کند.

درمان ریزش مو بعد از کراتینه

3. سر خود را با شامپو مخصوص موهای کراتینه شده بشورید

با این کار می توانید ریزش مو را متوقف کرده و رشد مو را تقویت کنید. علاوه بر این، به بهبود جریان خون و کاهش اضطراب و استرس کمک می کند.  به لطف این شامپوها موهای شما قوی تر می شوند، سریعتر رشد می کنند و شوره سر کمتر می شود. برای انجام صحیح این کار، باید شامپو را به طور یکنواخت در سرتاسر پوست سر در حالی که آن را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید، بریزید و سپس خوب آبکشی کنید.

4. استرس را کاهش دهید

استرس به طور کلی باعث آسیب به مو و ریزش آن می‌شود مخصوصا اگر مو کراتینه شود که اثر آن دو چندان می‌شود. سعی کنید پس از کراتینه تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنید تا از ریزش بیشتر مو جلوگیری کنید. نمونه های خوب از راه های کاهش وقایع استرس زا و بازگرداندن ریزش مو ناشی از استرس عبارتند از: فعالیت بدنی، رژیم غذایی متعادل، یوگا و خواب کافی.

5. هرگز موهای خیس خود را شانه نکنید یا شانه نکنید

زمانی که مو خیس است نسبت به موهای خشک بیشتر مستعد شکستگی و ریزش است. این به این دلیل است که پروتئین‌های موجود در موهای مرطوب پیوندهای ضعیف‌تری (پیوندهای هیدروژنی) در مقایسه با موهای خشک که پیوندهای قوی‌تری دارند (پیوندهای پروتئینی) تشکیل می‌دهند.

بنابراین، بهتر است برای شانه زدن آن صبر کنید تا کاملا خشک شود. اگر مواظب نباشید، اگر در این مرحله موها را فراتر از حد طبیعی خود بکشید، با خطر کنده شدن مو از فولیکول آن مواجه خواهید شد.

اگر بعد از شستن موهایتان مشکل گره خوردن دارید، شانه کردن آن در حالی که هنوز خیس است بهترین گزینه است. در این صورت باید از برس زدن موهای خود با برس سنتی روی موهای خیس خودداری کنید. برای جلوگیری از آسیب به پوست سر، شانه ای با دندانه پهن و لبه های نرم انتخاب کنید.

6. هیدراته کردن مو

مطمئن شوید که پس از دریافت کراتینه با نوشیدن آب فراوان بدن و موی شما هیدراته می شود. بخشی از ساقه مو از آب تشکیل شده است، بنابراین بدن شما باید به اندازه کافی از آن دریافت کند تا موهای شما هیدراته بماند. بدن شما ممکن است دچار کم آبی شود و انتهای آن شکافته شود و موهای شما را شکننده تر و مستعد شکستن کند و علاوه بر این، از رشد مجدد موها جلوگیری می کند. آب بخش مهمی از تغذیه است. مصرف آب فراوان می تواند به هیدراته شدن سلول های مو، تقویت تارهای مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد کراتینه مو علاوه بر تغذیه آن که سبب رساندن پروتئن کراتین به مو برای درمان مشکلات و آسیب های رسیده به مو می‌شود، امکان دارد سبب ریزش مو نیز شود. بنابراین قبل از انجام آن همه جوانب کار را بررسی کرده و بعد از آن نیز در صورت ریزش مو و یا آسیب های دیگر حتما با پزشک متخصص مو مشورت کرده تا درمانهای لازم صورت گیرد. همچنین بهتر است بیشتر از یکبار این درمان بر روی مو انجام نشود تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود.

سوالات متداول

1- آیا کراتینه کردن باعث ریزش مو می‌شود؟

بله، کراتینه می تواند باعث ریزش مو شود. این امر به ویژه در مورد زنانی که بیش از یک یا دو بار در سال درمان کراتینه دریافت می کنند بیشتر صادق است. زیرا درمان های کراتینه شامل یک فرآیند شیمیایی است که می تواند به مو و پوست سر آسیب برساند و منجر به افزایش ریزش مو شود. همچنین موها را شکننده‌تر و مستعد شکستن کنند و همچنین می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو شود.

2-ریزش مو بعد از درمان کراتینه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان ریزش مو پس از کراتینه درمانی می تواند بسته به فرد و علت آن متفاوت باشد. در صورت درمان هر یک از علل زمینه‌ای مانند افسردگی یا عدم تغذیه مناسب، موها باید بعد از کراتینه طی سه تا شش ماه به طور طبیعی رشد کنند. با این حال، اگر علت ریزش مو جدی باشد، دوره ریزش مو ممکن است طولانی شود و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

3- آیا کراتینه مو مفید است؟

درمان های کراتینه ممکن است به کنترل موخوره و صاف کردن مو کمک کند، اما فرد را دچار مشکلاتی مانند ریزش مو کند.

دیدگاهتان را بنویسید