نکات آموزشی

مراقبت از مو در زمان استفاده از وسایل حرارتی

مراقبت از مو در زمان استفاده از وسایل حرارتی

یکی از وسایل زیباتر کردن موها استفاده از تجهیزات حرارتی صاف کننده، خشک و فر کننده مو است. به وسیله ابزار حرارتی به راحتی می توان علاوه بر خشک کردن سریع موها، آن را حالت داد و یا صاف کرد و در مواردی مانند فر یا احیا مو از ابزارهای حرارتی استفاده می‌شود؛ اما اگر این کار به صورت افراطی یا نادرست انجام شود، می تواند سبب صدمات جبران ناپذیری به موها شود. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله به روش های مراقبت از مو در زمان استفاده از وسایل حرارتی می پردازیم.

مراقبت از مو در برابر حرارت سشوار و اتو مو

عدم استفاده درست از وسایل حرارتی مو مانند سشوار و اتوی مو و حرارت دادن بیش از حد و مکرر به موها، می تواند به بافت مو آسیب بزند و علاوه بر خشکی و شکنندگی آن، فرد را دچار مشکلاتی مانند ریزش مو، موخوره، خشن شدن مو، ایجاد احساس ناخوشایند هنگام دست کشیدن، شانه زدن، گره خوردن و نامرتبی مو کند. به همین دلیل روش های مراقبت از مو در برابر حرارت سشوار و اتو مو بسیار ضروری است. در ادامه به این نکات اشاره کرده و توضیح مختصری درباره هر کدام خواهیم داد:

مراقبت از مو در برابر حرارت سشوار و اتو مو

زیاد نکردن درجه حرارت دستگاه

در هنگام استفاده از سشوار و اتوی مو، مخصوصا اگر دارای موهای نازک و آسیب دیده هستید، بهتر است از حرارت پایین استفاده کنید تا درصد آسیب به مو پایین بیاید. در فصل گرما بهتر است برای خشک کردن موها از باد خنک سشوار استفاده کنید.

استفاده از اسپری دو فاز قبل از رسیدن حرارت به موها

بهتر است قبل از استفاده از وسایل حرارتی از موادی مانند اسپری دو فاز استفاده کنید. اسپری دو فاز با هیدراته کردن مو، مانند لایه ای محافظ از مو در برابر آسیب های ناشی از حرارت دادن به آن محافظت می کند. همچنین با نرم کردن مو از وز خوردگی و خشکی آن جلوگیری می کند.

وجود اسپری های محافظ حرارت مو هنگام استفاده از وسایل حرارتی،آن را به تدریج گرم می کند تا آسیب استفاده از این ابزارها را به حداقل برساند؛ بنابراین اگر بدون اسپری های محافظ حرارت، موهای خود را سشوار بزنید، آسیب بر روی آن بیشتر می شود. اسپری های دو فاز فقط به صورت اسپری تولید نمی شود و به صورت ژل، سرم و کرم هم در بازار دیده می شود.

استفاده از اسپری دو فاز قبل از رسیدن حرارت به موها

 

حرارت ندادن موی خیس

موهای خیس بسیار آسیب پذیر و شکننده تر از موهای خشک است. هرگز از اتوی مو و سشوار بر روی موهای خیس استفاده نکنید؛ چراکه داغ شدن موهای خیس و نمناک رطوبت داخل آن را داغ کرده و موها را خشک و آسیب دیده می کند. بنابراین ابتدا صبر کنید تا موهایتان خشک شود و سپس از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتوی مو استفاده کنید.

استفاده از ماسک مو

اگر به طور مرتب از محصولات نرم کننده و ماسک مو استفاده کنید، هنگام سشوار کردن کمتر دچار آسیب و خشکی می شود. در حمام از نرم کننده و ماسک مو مقداری به ساقه مو زده و از تماس با ریشه خودداری کنید. با استفاده از نرم کننده و ماسک مو نیاز شما به استفاده از اتوی مو و سشوار کم خواهد شد. همچنین بعد از استفاده از وسایل حرارتی نیز، باید از سرم و ماسک مو استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته مو را باز گرداند و با نرم کردن مو از مجعد شدن مو و گره مو جلوگیری می کند. در نتیجه کمتر نیاز به استفاده از اتوی مو و سشوار دارید.

استفاده از شامپو با کیفیت

هنگام حمام کردن از یک شامپوی مناسب موی خود استفاده کنید تا از خشکی مو جلوگیری کند. این شامپوها با خاصیت نرم کننده و مرطوب کنندگی خود با ایجاد لایه محافظتی بر روی مو از آسیب آن در برابر وسایل حرارتی جلوگیری می کند. به وسیله این شامپوها به حالت دهی بهتر مو کمک زیادی می کند.

استفاده از شامپو با کیفیت

عدم شستشوی مو با آب گرم

سعی کنید در هنگام حمام کردن، از آب ولرم رو به خنک استفاده کنید و هرگز از آب داغ برای شستشوی پوست و مو استفاده نکنید. شستن مو با آب داغ سبب خشکی زیاد مو و احتیاج بیشتر به ابزارهای حرارتی مو برای لخت شدن و کاهش وز شدن مو می شود. 

کم کردن استفاده از دستگاه‌های حرارتی

آسیب هایی که حرارت سشوار و اتو، بر روی مو ایجاد می کند، از بین برنده نرمی و حالت طبیعی تارهای مو است. اگر از سشوار، اتوی مو یا سایر ابزارهای حالت دهنده حرارتی برای خشک کردن و لخت و فر کردن مو استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که گرمای بیش از حد تولید شده توسط این تجهیزات در صورت عدم استفاده صحیح، می تواند به موهای شما آسیب برساند و سبب وز شدن و خشک و بی حالت شدن آن شود. پرهیز یا استفاده کمتر از وسایل حرارتی می تواند از آسیب مو تا حد زیادی جلوگیری کند. 

کنترل دمای ابزارهای حرارتی یکی از مهم ترین اقدامات احتیاطی برای حفظ سلامت مو است. نظارت بر تعداد دفعاتی که روزانه از آن استفاده می کنید نیز تأثیر قابل توجهی بر وضعیت سلامت موهای شما دارد. استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مخصوصا در یک منطقه از مو می تواند به سلامت مو آسیب زیادی وارد کند. بهترین راه برای استفاده موثر از ابزارهای حرارتی این است که آنها را روی کمترین دمای ممکن تنظیم کنید و بیش از یک بار در روز از آنها استفاده نکنید.

کم کردن استفاده از دستگاه‌های حرارتی

 

نتیجه گیری

استفاده از تجهیزات حرارتی مو سبب سوختن کوتیکول های مو، سوختن الیاف آن و گره خوردن مو می شود. امکان دارد همان لحظه موهای شما صاف و ابریشمی شود و نرم به نظر برسد، اما پس از یکبار شسته شدن متوجه آسیب آن خواهید شد. استفاده مکرر از وسایل حالت دهنده گرمایی مخصوصا در دمای بالا باعث آسیب بیشتر مو می شود. با مطالعه این مقاله می توانید از آسیب های ناشی از وسایل حرارتی مو مانند سشوار، اتو مو و بیگودی جلوگیری کنید. 

همیشه قبل از استفاده از وسایل حرارتی از اسپری های ضد حرارت که به آرامی موها را گرم کرده و از رسیدن به حداکثر دما جلوگیری می کنند، استفاده کنید. دقت داشته باشید که هیچ محصولی به طور صد در صد از موهای شما در برابر گرمای وسایل حرارتی نگه داری نمی کنند؛ بنابراین مهم است که دمای این وسایل را کنترل کنید و از حرارت زیاد به مو خودداری کنید.

سوالات

1-اسپری ضد حرارت مو چیست؟

اسپری محافظ یا ضد حرارت مو، با به وجود آوردن یک لایه محافظتی بر روی تار مو ایجاد می کند تا از آسیب های ناشی از ابزارهای حرارتی جلوگیری شود. اسپری های ضد حرارت وقتی قبل از شروع استفاده از وسایل حرارتی استفاده شود، مانند مانعی بین کوتیکول های مو و گرمای دستگاه و حالت دهنده مو قرار می گیرد؛ بنابراین حتما قبل از کار با وسایل حرارتی از اسپری های دو فاز استفاده کنید. 

2- در هنگام استفاده از وسایل حرارتی فاصله چقدر باشد؟

اگر سشوار را با باد ولرم و خنک از فاصله ای حدود 15 س م نگه دارید و مرتب حرکت دهید، آسیب کمتری به مو وارد می کند. 

3-چگونه می توان موهای آسیب دیده را ترمیم کرد؟

موهای آسیب دیده را می توان به مرور به وسیله محصولات مختلفی مانند ماسک مو، سرم مو و نرم کننده ترمیم کرد. این محصولات از مو در برابر انواع آسیب هایی مانند خشکی، موخوره و… محافظت می کند.

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدین ☺️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *